Jan Christian Vestre (AP) og Anne-Karin Rime President i Den norske legeforening i politisk kvarter. Høyere terskel for sykemelding mener Vestre
Helseminister Jan Christian Vestre (Ap) vil har færre helt sykemeldte. Legeforeningen mener det er feil medisin, sier Anne-Karin Rime.Grafikk: Jane Rasmussen / NRK

Helseminister Jan Christian Vestre (Ap) innfører nå tiltak som pålegger leger å gi flere graderte sykemeldinger. Samtidig kreves det at det skrives en egen begrunnelse i de tilfellene en pasient likevel sykemeldes 100 prosent.

– 39 prosent av sykefraværet er gradert i dag, langt fra hovedregelen og som det står i folketrygdeloven at det skal være. Ambisjonen er at nesten all sykefravær skal være gradert, sier helseministeren.

Legene må forklare

– Regjeringen vil innføre et «Følg-eller-forklar-prinsipp», der legen skal forklare hvorfor pasienten skal sykemeldes 100 prosent, sier helseminister Jan Christian Vestre (Ap).

Legene skal dermed oppfordres til å sykemelde færre 100 prosent.

De vanligste lidelsene som muskel- og skjelettlidelser, og lettere psykiske lidelser, skal følge en standard.

– Det betyr konkret at fastlegene skal følge en fast prosedyre og at denne typen diagnose vanligvis skal gi én type behandling og én standard lengde på sykemeldingen, sier Vestre.

– Målet er at hvis man avviker fra dette, må det begrunnes spesielt.

Anne Karin Rime, president Legeforeinge
President i Legeforeningen, Anne-Karin Rime Foto: Mathias Nordhus-Kristoffersen / NRK

Legeforeningen: feil medisin

– Vi må skille på kort – og langtidsfravær, og sette inn tiltak for å få ned antall langtidssykemeldte, mener president i Legeforeningen, Anne-Karin Rime.

– Korttidsfraværet er stort sett problemer som går over av seg selv.

Hun mener dialogen mellom arbeidsgiver og arbeidstaker må bli bedre, og at vi må stole på at de kan ordne opp selv, uten å blande inn fastlegen.

– Men for langtidssykemeldte er det fortsatt viktig at pasienter kommer seg ut i litt jobb, sier hun.

Feil fokus mener pasientforbund

– Man kan oppleve at den kronisk syke blir en belastning, fordi det er mye sykefravær. Arbeidsgiver har faktisk ikke kompetanse om hva som må legges til rette. Det sier fagsjef i Revmatikerforbundet Ann Kristin Bakke.

Hun får støtte av Laila Bratterud Mathisen generalsekretær i Hodepine Norge

– Gradert sykmelding kan være veldig bra for mange med hodepinesykdommer, men det må brukes med klokskap, sier Bratterud Mathisen.

Portrettbilde av Laila Bratterud Mathisen, generalsekretær i Hodepine Norge.
Laila Bratterud Mathisen i Hodepine Norge Foto: Martin Torstveit / NRK

Hun mener de fleste ønsker å jobbe, men at en hodepinesykdom som migrene og klasehodepine kan komme i form av uforutsigbare anfall. Pasienter kan dermed risikere at en gradert sykmelding blir en ekstra belastning, i stedet for en vei tilbake til arbeid.

– Anfallene kan ikke planlegges og derfor må vurderingen fortsatt være individuell, og det må følge reell tilrettelegging med.

Har det travelt

Helseministeren vil ikke sitte og vente på endringer og vil sende ut instruksen til fastlegen så raskt som mulig.

– Jeg er utålmodig, sier Vestre.

Staten venter å bruke 67 milliarder kroner på sykepenger i 2026 I fjor endte 18 prosent av alle legekonsultasjoner i en sykemelding.